Bergen en gletsjers

19 februari 2010 - El Chalten, Argentinië

Hola chicos!

Bedankt voor jullie leuke berichtjes, vind erg leuk om te lezen! Helaas (nou ja, helaas..) ben ik nu echt in de middle of niks terecht gekomen, zodat emailen en bloggen wat lastiger wordt. Vandaag weer even wel in de bewoonde wereld, en zelfs eigen computer op de kamer met internet! Morgen weer 3 dagen naar de middle of the middle of niks ;-)

Het reizen met een groep is erg anders dan alleen, de voordelen zijn dat alles geregeld wordt voor je, dat je in korte tijd heel veel kan zien, dat je nooit alleen iets hoeft te ondernemen. De nadelen zijn dat alles voor je geregeld wordt, dat je in korte tijd wel heel veel ziet, en dat je nooit iets alleen kan ondernemen :-) Maar goed, ik geloof dat ik wel geluk heb met de groep waar ik mee reis. Veel mensen waar ik het goed mee kan vinden! Alleen moesten we dus laatste 2 nachten met 8 op 1 kamer, en dat was beetje too much. Ik heb alle verschillende scala´s aan gesnurk kunnen bestuderen. Ik ben nu dus niet erg uitgerust moet ik zeggen :-)

Maar eigenlijk moet ik ook niet zo klagen, de plekken die ik heb mogen zien hebben alles driedubbel goedgemaakt!

Na de pinguins aan de oostkust, zijn we naar de westkust gegaan naar Bariloche. Dat is een wintersportplaats vergelijkbaar met Zwitserland, want bergen met sneeuw en mooie meren. Maxima en Wimlex komen er ook vaak, en broer van Maxima heeft er een restaurant met een heel duur valentijnsmenu (niet gegeten dus). Het is er prachtig groen, en het was een verademing om weer mooie grote bomen te zien na de enorme droge pampa´s waar we uren aan een stuk doorheen zijn gereden. We hebben daar een mooie boottocht gemaakt naar een eilandje met bambi-bomen (bomen met lichtbruine bast met witte vlekken). Deze geven een sprookjesachtige aanblik, zeker als de zon beetje doordringt in het bos. Daarnaast is het stadje echt heel leuk, met heel veel chocolade winkeltjes, en restaurantjes (we hebben zelfs ge-kaas-fondued!). Jammer dat we al na 2 nachten weer weg moesten!

Met het vliegtuig zijn we naar El Calafate gevlogen, in het zuiden. Temperatuur was flink veel lager (17 graden, ik weet het, dat is voor jullie lekker warm, maar voor mij even wennen ;-)) maar wel zon, en geen wolkje aan de lucht (zeer uitzonderlijk voor deze omgeving, normaal veel regen en wind in de zomer). Van hieruit zijn we richting El Chalten gegaan, een heel klein dorpje waar alleen toeristen komen om te wandelen. Het ligt in het park van de gletsjers, vlakbij de berg Fitz-Roy. Tijdens de wandelingen krijg je telkens een ander uitzicht op deze berg (erg puntige berg, steile pieken zodat er niet veel sneeuw op blijft liggen) en op een aantal gletsjers. Soms moest ik mezelf echt even knijpen omdat het zulke prachtige uitzichten waren!

We hebben 2 pogingen gewaagt om op 1 van de gletsjers te wandelen. Vroeg opstaan, warm aankleden met sjaal, muts en handschoenen, met een bus naar een boot (de gletsjer kwam uit in een meer) en met de boot naar de gletsjer. Iedereen was er helemaal klaar voor...maar door de wind konden ze helaas niet aanmeren. Wel heel raar want het weer was prachtig, maar net voor de glesjer stond inderdaad harde wind. Heel jammer dus!

Gelukkig werd het vandaag helemaal weer goed gemaakt door de bekendste gletsjer van Argentinie: de perito moreno. Ook deze loopt uit in een meer, en is bijzonder omdat je er vanaf land heel dicht bij kan komen, en omdat hij 10 meter per dag opschuift. Dat betekent dat er continu grote stukken ijs vanaf vallen, met een geluid dat op onweer lijkt. Het weer was eerst bewolkt, maar daardoor zag je wel beter de verschillende kleuren blauw in het ijs. Daarna ging de zon schijnen en werd het een prachtige dag. Deze dag staat zeker op de gedeelde 1e plaats van mijn reis, samen met de watervallen!

Morgen gaan we weer voor 3 dagen naar een ander park, dit keer in Chili (Torres del Paine). Schijnt ook prachtig te zijn, dus ik laat me wel weer verrassen!

Veel liefs uit Patagonie!

Kim

1. Elke:
    19 februari 2010
    Hela, vakantieganger! Nnog bedankt voor je smsje! Vond ik heel bijzonder en lief! Heb het hier in mijn carnavals"pekske" gevierd. Ook sneeuw, maar niet met veel zon zoals bij jou. Wat een prachtige plaatjes maar weer! Martijn en ik volgen je op de voet en we hebben Argentinië hoger op ons verlanglijstje geplaatst... ;-)

Tot mails!

Liefs ell
  2. Kiki Kivits:
    19 februari 2010
    Wauw! Wat kun jij leuk schrijven! Je zou blogger moeten worden.. ;-) Ik ga alles straks nog eens rustig doorlezen, we moeten met Feije naar het consultatie bureau (sja, wat een contrast met jouw verhalen..).
    xje!
  3. phiel:
    19 februari 2010
    Hallo Kim, het ziet er prachtig uit! Het is dat jij zelf op de foto staat, ik zou anders denken dat het foto's uit een boek zijn.
    Blijf genieten!
    groetjes uit Genhout
  4. Kiki Kivits:
    21 februari 2010
    Zo, eindelijk alles rustig doorgelezen... ik weet nog maar 1 ding te zeggen: WAUW!!!!!
    xje
  5. Ivonne:
    21 februari 2010
    Hallo Kim
    wat een ervaring , geniet met je mee !!
    jammer dat je niet bij de broer van Maxima bent gaan eten ! Volgens mij is dat een heeeel mooie man.
    groetjes uit Nieuwstadt
  6. Hans-Jurgen:
    22 februari 2010
    Hoi Kim,

Is aldaar sprake van een panieksituatie, nu het NL-kabinet is gevallen? Ik neem het haast aan. Goede reis verder (y nadie trabajo)!

HJ